Jigit!

Jigit!
  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Läke
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Vastauksia Vastauksia 33
  • Lukukerrat Lukukerrat 1 271

Pelikaista.fi on moninpeleihin ja peliaiheiseen sisältöön keskittyvä peliyhteisö.

Palvelumme sisältävät peliseuraa ja yhteispelejä, keskustelua, pelaamista, sekä peliaiheisen sisällön luomista yhdessä jäsenten kanssa. Tervetuloa!

Liity nyt!
Sanavalmis
Liittynyt
16/4/19
Viestit
88
Sanoisimpa, että rautulätkät monien käyttämiä pilkkejä monissa mapeissa ei vaan made käytössä. kilpailullisesti liika pilkkien määrä sotkee pilkkiä. Peli perustuu lähinnä kalojen käyttäytymiseen ja sääolosuhteiden vaikutukseen. pilkkiaika lyhyt ja pilkkien liikaan vaihteluun ei aikaa. Jigiä en käyttäisi/tarvitsisi kuin ehkä 2 mapissa. Niistäkin saa kalaa ilman niitä. Pelin idea on perustunut päättelyyn ja nopeuteen. Tokihan joulukuusenkin voi täyttää joulukoristeila täyteen, mutta se ei enää joulukuusi , vaan koristeiden kannatin. Kehityksissä kannattaa miettiä pelin luonnetta ei vaan niitä mahdollisuuksia mitä lisätä. lisät voi olla näyttäviä, muttei hyödyllisiä. Jigit esim sopii, kyllä eräjorma siimat sotkussa peliin. Mielestäni pelin luonne pitää pysyä samana, koska pelillä jo vuosikymmenien historia. ei jigille jos nyt tuli selväksi. Kirjoitan taas kun tulee taas hyvä perustelu jigin tarpeelle.
 
Sosiaalinen
Liittynyt
17/3/20
Viestit
60
Eihän rautupilkkejä tarvitse pelistä poistaa vaan koodata niin että ei anna madetta.
Kaikkihan sen tietää mitä kaikkea niillä on mahdollisuus pilkkiä ja saada. Tai ainakin hyvin moni.
Uskoakseni pystypilkeistä löytyy jokusia pilkkejä joita ei varmastikaan juuri kisatilanteessa käytetä. Pois ne ja uutta tilalle.
Mutta, nyt on hyvin tärkeätä muistaa että kisamuotoja on hyvin monia. Kun otetaan huomioon kello- ja vuorokauden ajat sekä kaikki erikoismapit niin kisaaminen onkin paljon paljon muutakin kuin nopeatempoista kpl- ja painonnostoa 313 moodilla.
Joten kisapuolustus voidaan mielestäni unohtaa jo tässä vaiheessa.

Jos pystyt tiikeri jo nyt sanomaan missä käyttäisit jigejä, niin olet suorastaan selvännäkijä.
Sehän on kiinni siitä kuinka koodaus toteutetaan.

Hienoa kuitenkin että täällä pystyy käymään asiallista keskustelua jälleen.
Kaikkien on hyvä muistaa että aina voi olla eri mieltä asioista ja väitellä rakentavasti asioista eikä siirtää keskustelua pelleilyksi tai riitelyksi.

Todella hienoa että tämä ketju virkeni ja on yksi paikka johonka kaikki voivat ehdotuksia ja ajatuksia laittaa.
 
Sanavalmis
Liittynyt
16/4/19
Viestit
88
No, mielestäni olisi outoa koodata joku pilkki niin ettei sillä saa sitä kalaa jota on saanut vuosia. Kuka sen sanoo, etten voisi pilkkiä madetta vaikka hololla ja saada..se ei kuitenkaan ole madepilkki..tuolla idealla sekin olisi poistettava. rautulätkiä ei ole montaa ja ne ei tilaa vie. Luulen, ettet itsekkään halua 2 jigiä..jotka korvaisi rautulätkät? toisekseen, kun pelataan eri liigoja..mappi kerrotaan 2-.5 min ennen alkua. käytännössä en usko, että koskaan minulla olisi jigiä aloituspilkkinä missään. suurimmassa osassa mappeja ei ole jigistä mitään erityistä hyötyä ja jigi kuluu käytettävyytensä perusteella pääosin avovesi kalastukseen. Irl on niin paljon hyviäkin juttuja joitra en itse näihin kaipaa..kuten pilkkiin eriväriset ketjut jne. erikois mapeissa tuskin tarviin jigejä..koska en juuri tiedä missä se olisi nykyisiä pilkkejä parempi, jos ei koodata että vaan jigillä kalaa saa. Mut lienee sanonut sanottavani. Eli mielipiteeni on ettei jigistä hyötyä pelillle eikä se sovi luonteeseen. ugh tiikeri on puhunut:)
 
Viimeksi muokattu:
Perehtynyt
Liittynyt
29/3/20
Viestit
15
Pelin perusmekaniikka on pysynyt samana vuodesta 2013 alkaen, jolloin version 1.0 julkaisussa mukana tuli made ja viralliset verkkoennätykset. Tämän jälkeen ei uusissa julkaisuissa ole ollut uusia pilkkejä tai vapoja; ainoastaan uusia vesistöjä, kilpailumuotoja ja bugien ja graafisten ominaisuuksien korjauksia sekä yksinpelipuolella mm. haastekilpailu.
Lähes kymmenen vuoden aikana ei ole siis tullut uusia pilkkejä, vapoja tai muutakaan "ylimääräistä", mikä olennaisesti muuttaisi kilpapilkinnän luonnetta, mikä on tämän pelin pääasiallinen tarkoitus. Yksinpelipuolella on runsaasti pelattavaa aloittelijoille tai muuten vaan helpompaa kokemusta hakeville.
Peliä ei voi mielestäni muuttaa enää niin, että esimerkiksi jonkun suositun pystypilkin tai rautulätkien syönnin heikennyksellä saadaan uusia pilkkejä mukaan pakkiin ja samalla olennaisesti muutetaan pelin kilpailullisia ominaisuuksia.
Liitteenä pelin ReleaseNotes (julkaisutiedot) aina versiosta 0.2. alkaen (mielenkiintoista luettavaa miten peli kehittynyt vuosien varrella).
 

Liitetiedostot

Kunnioitettu
Liittynyt
20/8/19
Viestit
321
Peliä ei voi mielestäni muuttaa enää niin, että esimerkiksi jonkun suositun pystypilkin tai rautulätkien syönnin heikennyksellä saadaan uusia pilkkejä mukaan pakkiin ja samalla olennaisesti muutetaan pelin kilpailullisia ominaisuuksia.

Tämä on aika hyvin summattu. En ole ikinä ollut muutosvastainen, mutta juurikin muutoksien suhteen tulisi miettiä sitä, että onko se tarkoituksellista, tarpeellista tai järkevää. Pelimekaniikan liiallinen sorkkiminen voisi saada aikaan "ei toivottuja sivuvaikutuksia". Ja sellainen ei välttämättä ole soveliasta sellaiselle alustalle, joka nykyisessä formissaan palvelee tarkoitustaan mielestäni erittäin hyvin. Mitään toimivaa ei pitäisi "rikkoa", jos sille ei ole riittävästi perusteita. Jos taas on, se on sitten asia erikseen, mutta vaatii huomattavan määrän lisää työtä ja huolellisuutta pelin tekijöiltä ja testaajilta.

Ja mitä tulee noihin sivuvaikutuksiin, kyse voi olla jotain epäolennaisesta, virheellisestä tai dramaattisesta muutoksesta pelimekaniikassa tai sitten älytön määrä lisää bugeja, joita eivät enää kaikki betatestaajatkaan löytäisi. Bugeja kun on tuntunut jäävän raportoimatta testaajilta jo muutenkin. Olen vuosia ollut ensimmäisten betatestaajien joukossa ja sama toistuu aina. Mitä enemmän versioon on tehty muutoksia (isoja tai pieniä), sitä enemmän siinä on bugeja raportoitavaksi ja korjailtavaksi. Asioista voi tulla yllättävän monimutkaisia aika pienienkin muutosten myötä, jo pelkästään koko version toimivuutta ajatellen. Klassinen esimerkki tästä on siian alamitta, joka oli kauan aikaa pelissä. Kesti tovi ennen kuin keksittiin keino, jotta jokin yhteensopivuusongelma saatiin korjattua ja tämä mahdollisti sitten siian alamitan poiston. Erilaisten "riskien" myötä, isommille muutoksille täytyy mielestäni olla erittäin hyvät syyt ja nämä syyt pelintekijät tietävät parhaiten. Se ei tietenkään estä ihmisiä miettimästä tai ehdottamasta uusia asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Sivustaseuraaja
Liittynyt
12/3/20
Viestit
7
Itse olen sitä mieltä, että kaikki uudistukset on todella jees. Olen myös vahvasti sitä mieltä, ettei nykyisiin toimiviin systeemeihin tule missään nimessä kajota! Eikä muutenkaan millään tavalla sörkkiä. Irtoamiset ja ivp:t on ainakin mun mielestä ihan ok balanssissa. Peli toimii täydellisyyttä hipoen ja olisi mälsää jos uudistukset jyräisi pelin vaivalla opetellun perus periaatteen. Ainakaan itsellä ei kiinnostus ja aika riittäisi kokonaan uuden tai (melko erilaisen) systeemin opetteluun. Varhaiseläke pelistä tulis varmaan samantien ja pitäis etsiä muuta tilalle. Nippa nappa mielenkiinto riittää uusien vesistöjen opetteluun sitä mukaan ku niitä julkaistaan. Esim. peräjärveä olen jaksanut opetella vain pienen siivun..
Ymmärän kyllä, että toisilla riittää mielenkiinto vuodesta toiseen opetella uutta. Itsellä valitettavasti ei.

Mitä tulee made haroihin niin oli ne miten laittomia oikeassa elämässä tahansa niin propilkki on vaan peli. Eli aika sama vaikka avantoon sais työnnettyä dynamiittia. :)
 
Sosiaalinen
Liittynyt
17/3/20
Viestit
60
Myönnän heti kärkeen rautupilkkien toimimattomuuden mateen suhteen, aivopieru, mutta en ymmärrä miksi mademorrista tehdään kynnyskysymys.
Myönnän myös että minkään pilkin toimimiseen ei kannata puuttua, toinen aivopieru, mutta en ymmärrä mistä kumpuaa vastustus jigejä, säädettävää tapsipilkkiä ja värikoukkua vastaan.
Tapsipilkin tapsin pituuden säätö voisi olla portaaton kuin esim ykkos- ja kakkosvavan kärjissä.
"Aralla syönnillä" voisi olla pitkällä tapsilla jonkinlainen etu joissain tilanteissa.

Se on selvää että kaavoihin ei kannata kangistua eikä jäädä tuleen makaamaan.
Hyvin moni pelaa tätäkin peliä pelaa etsien isoja tiettyjä kaloja jossa jigit ovat paikallaan.
Jigillä on mahdollisuus irl ja miksei myös virtuaalisestikin nostaa nopeaan tahtiin hyvin vaurasta ahventa.
Ymmärrän että aikaa luultavasti tarvitaan ja pitkää suunnittelu- sekä työtä toteuttamisessa.
Ehkä viiden vuoden päästä näille on tilausta tai sitten ei ole.

Hyvää isänpäivää.
 
Viimeksi muokattu:
Sosiaalinen
Liittynyt
17/3/20
Viestit
60
Korostan myös että pelissä on sallittu vaikka ydinpommi. Mikään laki ei sitä estä.
Myöskään harojen poistamista en kannata.
Rikoslakia on tullut opiskeltua muutama vuosi.
 
Kunnioitettu
Liittynyt
20/8/19
Viestit
321
mutta en ymmärrä mistä kumpuaa vastustus jigejä, säädettävää tapsipilkkiä ja värikoukkua vastaan. Tapsipilkin pituuden säätö voisi olla portaaton kuin esim ykkos- ja kakkosvavan kärjissä. "Aralla syönnilä" voisi olla pitkällä tapsilla jonkinlainen etu joissain tilanteissa.

Edelleenkin perustelen sitä sillä, että pelimekaniikan liiallinen sotkeminen on riskialtista. Aralla syönnillä ratkaisuja on nykyäänkin useita erilaisia, eikä se minusta tarvitse minkäänlaista säätöä pystypilkkeihin. Värikoukku taas ei tuo mitään uutta kpl pilkintään ja jos siitä tehtäisiin ilman syöttiä toimiva nostaa laskee kone, tekisi se kpl pilkinnästä liian helppoa.

Se on selvää että kaavoihin ei kannata kangistua eikä jäädä tuleen makaamaan.
Hyvin moni pelaa tätäkin peliä pelaa etsien isoja tiettyjä kaloja jossa jigit ovat paikallaan.
Jigillä on mahdollisuus irl ja miksei myös virtuaalisestikin nostaa nopeaan tahtiin hyvin vaurasta ahventa.

Jigien idea on käytännössä täysin sama kuin nykyään tasapainoilla on pelissä. Isoilla tasureilla ei kovinkaan monissa mapeissa vedetä koko kisaa, pienet ovat sitten asia erikseen. Jos jigistä täytyisi tehdä ottavampi ottipeli kuin tasurista, jälleen kerran jouduttaisiin kajoamaan pelimekaniikkaan. Mikä tahansa laji on jollain tapaa aina kangistunut samoihin kaavoihin ja hyvistäkin syistä. Kuitenkin nykyisellään saa pelata ainakin 4-5 vuotta tiimitasolla, jos haluaa suoritusvarmuutta niin, että se on kestävää ja pysyvää. Siitäkin syystä asioita ei tulisi liikaa sotkea.

Minä en suoraan vastusta uusia ideoita. Mietin vain sitä samaa mitä tuossa aiemminkin, miten miksi ja kuinka se tuotaisiin ja vaikuttaisi peliin?
 
Sosiaalinen
Liittynyt
17/3/20
Viestit
60
Eipä sitä kaikilla moodeilla aina älyttömästi kappaletta tule ja värikoukkuhan voisi silloin antaa huomattavasti heikommin kuin pysty tai vaikka morri.
Esim 213 kl kpl voisi todellinen nostonopeus olla vasta pystyn ja toukan nopeuden luokkaa jos silloinkaan.

Mitä tasureihin tulee niin miksi ihmeessä jigin pitää niitä vastata?
Jigin nostonopeus voisi olla jonkin verran verkkaisempaa kuin keskimäärin isolla tasurilla mutta ahvenen koko jopa keskimäärin vähän isompaa.
Pelaaja toki joutuu etsimään lätäköt ja syvyydet sekä ilman jolloin jigi pelaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kunnioitettu
Liittynyt
20/8/19
Viestit
321
Mitä tasureihin tulee niin miksi ihmeessä jigin pitää niitä vastata?

Koska Jigi on samankaltainen viehe kuin tasuri, yhdestä syystä. Viehe ilman syöttiä, jolla on tarkoitus vetää isoa ahventa. Sen täytyisi sillon olla jotakuinkin lähellä tasuria toiminnaltaan.
 
Propilkin edustaja
Ylläpitäjä
Moderaattori
Liittynyt
4/2/17
Viestit
226
Moi, onko tosiaan niin että aikuiset ihmiset ei voi asiallisesti täällä keskustella? Aiemmin jo sanoin että kunnioitetaan toisten mielipidettä, kerrotaan oma jos tarpeen mutta EI LÄHDETÄ ARVOSTELEMAAN kenekään mielipidettä. Sopiiko näin ?

Tämä ei myöskään ole mikään huumorisivusto, eli yritetään pysyä asiassa. Huumori ja arvostelusivustot ovat jossain muualla.

Mukavia keskusteluja edelleen.
 
Kunnioitettu
Liittynyt
20/8/19
Viestit
321
Moi, onko tosiaan niin että aikuiset ihmiset ei voi asiallisesti täällä keskustella? Aiemmin jo sanoin että kunnioitetaan toisten mielipidettä, kerrotaan oma jos tarpeen mutta EI LÄHDETÄ ARVOSTELEMAAN kenekään mielipidettä. Sopiiko näin ?

Tämä ei myöskään ole mikään huumorisivusto, eli yritetään pysyä asiassa. Huumori ja arvostelusivustot ovat jossain muualla.

Mukavia keskusteluja edelleen.

Ja ihan vinkkinä, jos joku täällä asiattomasti kirjoittelee niin tuo kannattaisi osoittaa oikeaan suuntaan eikä heti yleistää. Tässä ketjussa on kuitenkin ollut minun mielestäni pääosin hyvää keskustelua. Kuitenkin lienee liian vaarallista jatkaa niin jätän ainakin tähän :). Kiitos. Itse olen ainakin joka viestissä pyrkinyt painottamaan asiallista linjaa ja se mielestäni niissä on.
 
Sanavalmis
Liittynyt
16/4/19
Viestit
88
lähinnä on edes tyhmää mainita jotain ydinpommia ja mielestäni jos esimerkkinä surkea. Tämä peli on luonteeltaan palvellut hienoa kalastuskäyttäytymistä ja ohjannut kalastuslain mukaiseen toimintaan. Mitään normi kalastuksesta poikkeavaa ei pelin ole edistänyt. eli ei tämä ole vaan joku säännötön räiskintä peli. Se että joku jauhaa jigi,jigi ei myöskään edistä asiaa. Hän lienee asian sanonut. Jos monet ei halua peliä monimutkistaa lisäämällä siihen hyödyttömiä toimintoja on siihenkin oikeus jos asiasta keskustellaan. Eli jos sanon, etten kaipaa jigejä..ei se ole tulessa makaamista , vaan takaisin ampumista kommentilla ei jigejä, ei jigejä. Eli joku saa uudelleen ja uudelleen esittää vaatimuksen hyväksykää jigit tai olette fossiileja. se on lähinnä taas erimielisyyden dissausta. Eli ole samaa mieltä tai ole hiljaa. sehän lienee parasta keskustelua..hys, hys en sanonut tätä.
 
Takaisin
Ylös