Videon editointi ohjelmat

Videon editointi ohjelmat

Pelikaista.fi on moninpeleihin ja peliaiheiseen sisältöön keskittyvä peliyhteisö.

Palvelumme sisältävät peliseuraa ja yhteispelejä, keskustelua, pelaamista, sekä peliaiheisen sisällön luomista yhdessä jäsenten kanssa. Tervetuloa!

Liity nyt!
Perustaja
Ylläpitäjä
Sisällöntuottaja
Tukeva jäsen
Discord valvoja
Liittynyt
7/5/16
Viestit
1 568
Kerätäänpäs listaa video editointi ohjelmista ja niiden ominaisuuksista, niin hyvistä kuin huonoistakin.

Itselläni on hieman nyt tullut lisää kokemusta Adobe Premiere CS6 ohjelmasta koulun multimedia valinnaisen ja siihen liittyvän haastattelu projektin myötä ja täytyy sanoa, että ihan käypä vehjehän se tuntuu olevan. Toisaalta olen käyttänyt vasta ihan vain ohjelman perustoimintoja, jotka ovat monessa softassa hyvin samankaltaisia. Tunnetusti Adoben ohjelmilla on melkoisesti hintaa, joten olisi hyvä kuulla mielipiteitä muistakin vastaavista.

Edit: Bongasin muuten melkoisen tarjouksen Vegas Pro 14:sta ja siksi pitäisi sitä alkaa opettelemaan, se ei ole ihan uusin versio, mutta uskon hinta-laatu suhteen olevan kuitenkin paikallaan. Sillä sain sen hieman vajaalla 18€:lla. Normaali hinta on siinä 400 dollarin hujakoilla. (Tarjous voimassa vielä reippaat 6 vuorokautta.)
 
Mr. Battlefield
Sisällöntuottaja
Ydinjäsen
Discord valvoja
Liittynyt
9/5/16
Viestit
185
Tuo Vegas näyttäisi ainakin tuubajien parissa olevan de-facto standardi. Se on jostakin syystä saanut erittäin hyvän maineen. En ole itse sitä kokeillut, mutta muutaman videon perusteella vaikuttaa ihan kelpopeliltä. Sulo Vilén kompleksisena ostin itsekin tuon Humble Bundlen Vegas Pro 14 paketin - palaan asiaan, kun kokeilen softaa ;)

Adoben Premiere on tuttu vuosien takaa. Käytin sitä vuosia ja se oli mielestäni paras videoeditori ikinä. Tälläkin hetkellä minulla olisi se käytettävissä tyttären Creative Cloud tilauksen myötä, mutta ikuisen aikapulan takia tätä uudempaa versiota ei ole tullut kokeiltua. Vanhemmista versioista voin kuitenkin todeta, että kyseessä on ammatitason editointipaketti, joka taitavissa käsissä taipuu mihin tahansa. Siihen kun vielä ottaa mukaan Adobe After Effectsin (kuuluu samaan tilaukseen) niin sinulla on kaikki mitä itseään kunnioittava vidiootti tarvitsee. After Effectsillä lisäät videoon näppärästi erilaisia efektejä ja korjauksia sekä teet animaaioita ja lisäät ne saumattomaksi osaksi videotaidettasi. Ohjelmat ovat huippuhyviä, mutta onhan Creative Cloud pilvitilauksellakin hintaa. Tavalliselle kuolevaiselle CC tilaus maksaa 62 eur kuussa! Opiskelijalle hinta on sentään kohtuullisempi 20 eur kuussa!

Noi Laten linkitykset on mulle ihan vieraita - mutta kiitokset niistä. Mä oon vähän sellanen duunin ja muidenkin tuttujen "video guy" ja multa kysytään usein millä pääsis alkuun, tuossa olisi muutama hyvä vaihtoehto. Nopean screenshot selailun jälkeen tuo Open Shot vaikuttaa vähän simppelimmältä perus leikkausohjelmalta ja Shortcut vähän vakavemmin otettavalta editorilta. Mutta kirjaa ei pidä tuomita kannen perusteella, joten en niitä lähde sen enempiä arvottamaan.

Itse olen mediatuotannon suhteen vahvasti Applen tuotteiden varassa. Käytän Final Cut Pro X editoria, joka on sanalla sanoen ihan perkeleen hyvä. Lisäksi käytän Apple Motionia, jolla teen efektejä ja animaatioita. Jos löydän joskus aikaa, voisi tuosta editorista pelkästään tehdä pidemmänkin jutun. Minulle siinä on oikeastaan kaikki mitä editointiin tarvitaan. Framen tarkat leikkaukset, pikselin tarkat sijoittelut, niin grafiikoille, kuin videoillekin. Kaikenlaisia filttereitä ja efektejä on mukana mielin määrin ja verkosta saa ilmaiseksi ja rahalla rajattomasti lisää. Transitioita, tekstiefektejä ja muita voi tehdä editoriin itse Apple Motionilla. Minulla on eri videosarjoilleni valmiit templatet, jotka löytyvät suoraan editorin valikoista.

Tuo editorin valinta on vähän sellanen uskonnollinen asia. Olen käyttänyt vuosia FinalCuttia ja osaan sen kuin omat taskuni. On siis luontevaa käyttää sitä, kun ei tarvitse ihmetellä miten asiat toimii. Vinkkinä aloittelevalle vidiootille sanoisinkin, että kannattaa katsoa ja kokeilla muutamia editoreja ja valita sitten se mikä toimii itselle parhaiten ja jossa näyttäisi olevan toimintoja tulevaisuudenkin tarpeille. Editorin opetteluun menee oma aikansa, mutta kun käytät sitä usean projektin ajan alkaa ne hienoudetkin paljastua ja editointi nopeutua. Opettele yksi kunnolla ja pysy siinä ;)

Kaikki mun YouTube videot on tehty noilla Applen vehkeillä. En minä ammattilainen ole, mutta ihan hyvää jälkeä - vaikka nyt itse sanonkin :D Ehkä tollaset pelivideot ei ole niitä haastavimpia videoprojekteja, mutta olen kuitenkin ylpeä videoistani ja niiden efekteistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös