Tuli vain tuosta optimointi asiasta mieleen, Total War: Warhammerin laitteistovaatimuksissa ainakin ilmoitetaan suoraan, että siinäkin on vielä optimoinnit kesken. Aika jännä juttu mihin suuntaan nämä pelit ovat nykypäivänä menneet. Osaksi varmaan saa kiittää early access julkaisuja. Ovat kai isommatkin pelifirmat huomanneet, että rahaa saa nyt myös puoli valmiillakin peleillä. Tai sitten on vain koodaajien deadline mitotettu väärin. Vai ollaanko me nykyajan pelaajat liian anteeksi antavia bugien ja optimointi ongelmien suhteen?
No kyseisestä aiheestahan voisi puhua vaikka kuinka pitkään, mutta siltä ikävä kyllä vaikuttaa, että pelistudiot voittojen toivossa sylkevät markkinoille puolivalmiita julkaisuja ja päivittelevät niitä valmiimmiksi kun kerkeävät. Omasta mielestäni aika huono vaihtoehto kuluttajan puolesta, sillä koskaan ei tiedä onko se ostamasi peli "oikeasti valmis" jos ostaa ennen julkaisua tai juuri jälkeen kun ei vielä ole kunnollisia arvosteluja tullut mistään. Onneksi kuitenkin on niitäkin studioita, jotka hiovat pelinsä mahdollisimman valmiiksi ennen julkaisua ja jatkavat peliensä päivittämistä pitkään julkaisun jälkeen.
Mutta takaisin itse aiheeseen, eli tuleviin julkaisuihin. Ja nyt onkin itselleni pari mielenkiintoista julkaisua lähitulevaisuudessa kyseessä, nimittäin Mirror's Edge: Catalyst ja No Man's Sky.
Ensimmäinen Mirror's Edge oli aikoinaan itselleni peli, joka teki suuren vaikutuksen. Toimintapeli, joka ei keskittynyt vihollisten lahtaamiseen. Pelissä saattoi kulkea kenttien läpi tappaen jokaisen vihollisen, mutta yleensä helpompi ja nopeampi ratkaisu oli hoidella yksi tai pari vihollista pois pelistä ja sen jälkeen jatkaa matkaa nopeasti kohti suojaa. Myös kenttien laaja vertikaalinen käyttö teki itseeni suuren vaikutuksen verrattuna perinteisiin putkiräiskintöihin joita oli tullut pelailtua melkein liikaakin. Olihan Mirror's Edgessä ongelmiakin, itseasiassa monia ja niitä monet speedrunaajat tykkäävät käyttää hyväkseen, mutta pelinä se oli silti ainutlaatuinen, ainakin itselleni. Tästä syystä odotankin hartaasti mitä EA on saanut aikaan Catalystin kohdalla.
Ja se paljon hypetty avaruusseikkailu, No Man's Sky. Kiinnostuksen itseni kohdalla herätti mainostus siitä, että pelimaailma on "loputtoman" suuri ja mahdollisuus päästä avaruusaluksen puikkoihin keskelle tyhjyyttä tutkimaan tuntemattomia planeettoja herättää sisälläni sen lapsuudenaikaisen haaveen urasta astronauttina.