Peliä ei voi mielestäni muuttaa enää niin, että esimerkiksi jonkun suositun pystypilkin tai rautulätkien syönnin heikennyksellä saadaan uusia pilkkejä mukaan pakkiin ja samalla olennaisesti muutetaan pelin kilpailullisia ominaisuuksia.
Tämä on aika hyvin summattu. En ole ikinä ollut muutosvastainen, mutta juurikin muutoksien suhteen tulisi miettiä sitä, että onko se tarkoituksellista, tarpeellista tai järkevää. Pelimekaniikan liiallinen sorkkiminen voisi saada aikaan "ei toivottuja sivuvaikutuksia". Ja sellainen ei välttämättä ole soveliasta sellaiselle alustalle, joka nykyisessä formissaan palvelee tarkoitustaan mielestäni erittäin hyvin. Mitään toimivaa ei pitäisi "rikkoa", jos sille ei ole riittävästi perusteita. Jos taas on, se on sitten asia erikseen, mutta vaatii huomattavan määrän lisää työtä ja huolellisuutta pelin tekijöiltä ja testaajilta.
Ja mitä tulee noihin sivuvaikutuksiin, kyse voi olla jotain epäolennaisesta, virheellisestä tai dramaattisesta muutoksesta pelimekaniikassa tai sitten älytön määrä lisää bugeja, joita eivät enää kaikki betatestaajatkaan löytäisi. Bugeja kun on tuntunut jäävän raportoimatta testaajilta jo muutenkin. Olen vuosia ollut ensimmäisten betatestaajien joukossa ja sama toistuu aina. Mitä enemmän versioon on tehty muutoksia (isoja tai pieniä), sitä enemmän siinä on bugeja raportoitavaksi ja korjailtavaksi. Asioista voi tulla yllättävän monimutkaisia aika pienienkin muutosten myötä, jo pelkästään koko version toimivuutta ajatellen. Klassinen esimerkki tästä on siian alamitta, joka oli kauan aikaa pelissä. Kesti tovi ennen kuin keksittiin keino, jotta jokin yhteensopivuusongelma saatiin korjattua ja tämä mahdollisti sitten siian alamitan poiston. Erilaisten "riskien" myötä, isommille muutoksille täytyy mielestäni olla erittäin hyvät syyt ja nämä syyt pelintekijät tietävät parhaiten. Se ei tietenkään estä ihmisiä miettimästä tai ehdottamasta uusia asioita.