Sosiaalinen
- Liittynyt
- 6/11/21
- Viestit
- 59
Liigaan ilmoittautuminen minulle yksityisviestillä Pelikaistalla tai Discordissa: Pinturihaukka#1897
Ilmoittautuneet joukkueet laitetaan erilliseen viestiin ketjun loppuun.
Ilmoittautuminen on auki 10.09.2023 klo 24.00 saakka ja ensimmäinen pelipäivä 24.09.2023
Mahdolliset virheiden korjaukset listataan sääntöjen loppuun, jos sellaisia löydän/joku muu löytää. Näistä minulle viestiä yksityisesti, pidetään ketju siistinä!
SM-Liiga 2023-2024 säännöt
1. Sääntöjen velvoittavuus
Ilmoittautumalla Liigaan, joukkueen katsotaan lukeneen sekä ymmärtäneen Liigan säännöt. Täten joukkue sitoutuu noudattamaan niitä. Vain käytännön muutokset suhteessa edelliseen kauteen on lihavoitu valkoisella.
2. Kilpailun järjestäjät ja versio
Pääjärjestäjä: Pinturihaukka
Apulaisjärjestäjä: Madekikk
Liigan pääasiallinen foorumi on Pelikaista.fi. Varafoorumina toimii kalassa.net
SM-Liigassa käytetään pelin uusinta versiota, ellei toisin ilmoiteta.
3. Liiganeuvosto
Liiganeuvoston muodostaa joukkueiden kapteenit. Kapteenin estyessä korvaava edustaja on ensisijaisesti varakapteeni. Liiganeuvoston kotipaikka on Discord. Lähetän kutsulinkin palvelimelle kunkin ilmoittautuneen tiimin kapteenistolle. Pienemmät kiistatilanteet hoitaa kilpailun pääjärjestäjä (Pinturihaukka) ja hankalammissa tapauksissa kutsuu Liiganeuvoston koolle päätöksentekoa varten. Liiganeuvostossa yksinkertainen enemmistö riittää päätöksentekoon. Liiganeuvoston äänestyksessä tasatilanteen sattuessa ylituomareiden mielipide ratkaisee. Ylituomareina toimivat pelintekijät Mikko Happo sekä Janne Olkkonen. Mahdollisia rangaistuksia ovat varoitukset, pelikielto, pistemenetykset, Liigasta sulkeminen jne. Myös mahdollisuus uusintaotteluihin on olemassa. Liigan johdon tai pelintekijöiden päätöksistä ei ole valitusoikeutta.
Liiganeuvoston avauskokousta ennen pelien alkua ei tulla pitämään. Säännöt eivät juurikaan muutu viime vuodesta (lukuun ottamatta mahdollista pientä formaatin muutosta), joten ne pitäisivät olla selvät kaikille.
4. Formaatti
Joukkueturnaus, jossa kaksi joukkuetta pelaa samaan aikaan jäällä (9 vs. 9).
Pisteytys on 12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1, ei suurin kala pistettä. Mikäli kaksi tai useampi pelaaja on vesistön lopputuloksissa tasoissa (mm. kpl-kisat), pelaajat saavat pisteitä yhtä paljon. Vesistön voitosta joukkue saa 2 pistettä, tasapelistä 1p ja tappiosta 0p.
5. Vesistöjen ja kisamuotojen käyttö
Joukkue voi valita yksittäisen vesistön vain kerran koko SM-Liigan aikana (mukaan lukien pudotuspelit). Joukkue ei voi valita omaksi vesistökseen järjestäjän ilmoittamaa pakollista vesistöä samalla kierroksella/pudotuspelisarjassa. Mahdollisesti uusia Liigan aikana tai noin 1-2 kuukautta ennen Liigan alkamista ilmestyviä vesistöjä ei saa käyttää omana valintana. Runkosarjassa ainoastaan kotijoukkue voi valita erikoismapin. Pudotuspeleissä joukkue saa valita korkeintaan yhden erikoismapin per pudotuspelisarja, oli sitten koti- tai vierasjoukkue. Seuraava pelattava vesistö ilmoitetaan viimeistään ennen edellisen vesistön päättymistä. Vesistöjen välillä on 5min tauko, joka alkaa heti edellisen järven loputtua.
Erikoismapeiksi lasketaan kaikki muut muodot kuin ”normaali” ja ”kaikki lajit”.
Seuraavia erikoispelityyppejä ei saa valita SM-Liigassa: Kaikki hauki/kuha muodot sekä suurin kala, suurin särkikala, kirjo ja taimen kpl, ruutupilkki-muodot.
Pakollisten vesistöjen ja otteluohjelman arvonnan suorittaa Tonza_888 excelillä.
5.1 Vesistö- ja hostausvirheet
Vesistövirhe eli jos joukkue erehtyy valitsemaan jo käyttämänsä vesistön, kyseisen kierroksen pakollisen vesistön, erikoismapin vierasjoukkueena runkosarjassa, valitsemaan toisen erikoismapin yhtä pudotuspelisarjaa kohden, täysin kielletyn kisamuodon tai mahdollisesti Liigan aikana/sen kynnyksellä tulleen uuden vesistön, joukkue häviää vesistön automaattisesti 0-75, jos mappi on ehditty jo aloittaa.
Näppäilyvirhe eli jos mappi käynnistetään vahingossa poikkeavilla asetuksilla ilmoitetusta tai käynnistetään kokonaan eri mappi kuin on ilmoitettu, on hostaavalla joukkueella minuutti aikaa korjata virhe ja aloittaa mappi alusta oikeilla säädöillä. Mikäli näin ei kuitenkaan tehdä, tuomitaan hostaava joukkue hävinneeksi vesistö 0-75.
/results toiminto jäänyt päälle = Varoitus, vastustaja saa päättää jatketaanko vai otetaanko uusintastartti. Toinen kerta ja sitä seuraavat samasta virheestä johtavat hylkäykseen 0-75 kyseisestä vesistöstä.
Autohostia ei saa käyttää = Ensimmäinen kerta johtaa varoitukseen, sitä seuraavat 0-75 hylkäykseen kys. vesistöstä. (rike pätee vain silloin, jos autohosti on ehtinyt aloittaa vesistön)
6. Pelaajavaihdot ja yhteyskatkot
Pelaajia saa ottaa jäälle lisää erän aikana jos pelaavalla joukkueella oli alimiehitys jo vesistön alkaessa. Pelaajia voi vaihtaa vesistöjen välissä. Jos pelaaja tippuu kesken vesistön, kyseinen pelaaja voi palata takaisin, mutta uudella pelaajalla ei korvata kesken pelin pudonnutta pelaajaa. Mikäli ottelun hostaajan yhteyden tai isomman sähkökatkon takia suurin osa pelaajista tippuu ulos, pelataan vesistö uudelleen. Putoavien pelaajien määrä uusintaan on 3 pelaajaa samasta joukkueesta. Jos tulee ilmi tahallisia putoamisia, jotka johtavat uusintapeliin, menettää kyseinen joukkue kaikki pisteet runkosarjassa.
Peliin vaikuttavien hostiongelmien (viivettä tms.) ilmetessä velvoitetaan joukkueet vaihtamaan kyseisen pelin loppujen mappien ajaksi toiselle servulle, jos vierasjoukkue niin pyytää. Vierasjoukkueella pitää kuitenkin pystyä tässä tapauksessa tarjoamaan toimiva varaservu. Servua ei voida vaihtaa kesken olevan vesistön aikana vaan kesken oleva vesistö täytyy pelata loppuun. Vierasjoukkue voi myös pyytää hostin testaamista ennen kuin peli aloitetaan. Tähän sääntöön liittyvästä väärinkäytöksestä voidaan antaa tiimille rangaistukseksi esimerkiksi pistemenetys tai äärimmäisessä tapauksessa SM-Liigasta sulkeminen. Sääntö astuu voimaan 22.10.2023 kierrokselle 5.
Ylimääräiset pelaajat poistuvat hostilta ennen vesistön alkua (lukuun ottamatta hostia, joka saa huilata punnitusalueella). ”Liikaa pelaajia jäällä”- rikkeen ehdot täyttyvät, jos joukkue pelaa 10 tai useammalla pelaajalla vesistöä yli minuutin ajan. Joukkueella on siis minuutti mapin alkamisesta aikaa poistaa ylimääräiset pelaajat hostilta. Mikäli näin ei kuitenkaan tehdä ajallaan, joukkue häviää kyseisen vesistön 0-75.
6.1. Pelaajamateriaali ja värväys
Liigajoukkueet käyttävät peleissään vain oman joukkueensa pelaajia. Toisen joukkueen jäsen ei voi korvata hetkellisesti toisen joukkueen pelaajavajetta. Siirtoajan päättymisen jälkeen joukkueeseen liittyneet pelaajat eivät saa pelata jatkopeleissä. Siirtoaika päättyy 31.12.2023. Mahdollisiin ulkomaalaisiin pelaajiin pitää olla järjestäjän tai Liiganeuvoston hyväksyntä. Ne henkilöt, jotka ovat saaneet ikuiset bannit foorumille huijauksen tai käytöksen vuoksi, eivät saa pelata missään joukkueessa.
7. Runkosarja
Runkosarjassa vakio pelipäivä on sunnuntai (pari arkipeliä ovat mahdollisia, joulun ja uuden vuoden –pelit mahdollisesti arkipäivinä). Pelit alkavat klo 20.00. Yhdessä ottelussa pelataan 3x30min erää seuraavassa järjestyksessä: Järjestäjän ilmoittama vesistö, kotijoukkueen vesistö ja vierasjoukkueen vesistö. Joukkueet saavat keskenään myös sopia pelipäivän siirrosta. Runkosarja pelataan kaksinkertaisena, eli kaikki joukkueet kohtaavat toisensa kahdesti. Tasatilanteessa joukkueiden sijoitus runkosarjassa muodostuu seuraavasti:
1) tasapisteisiin päätyneiden joukkueiden keskinäisistä otteluista saadut pisteet (ensin koko-, sitten eräpisteet).
2) koko runkosarjan eräpisteiden suhde.
3) enemmän kerättyjä eräpisteitä koko runkosarjassa.
4) arvonta.
8. Pudotuspelit
Koska ilmoittautuneiden joukkueiden määrä jäi seitsemään, muuttuu pudotuspeliformaatti seuraavasti:
Runkosarjan 1. ja 2. pääsevät suoraan välieriin, puolivälieräparit ovat 3. vs. 6. ja 4. vs 5., runkosarjan 7. jää pudotuspelien ulkopuolelle.
Mikäli ilmoittautuneiden joukkueiden määrä jäisi kahdeksaan, pudotuspelikaavio muuttuisi seuraavasti:
Runkosarjan 1. suoraan välieriin, puolivälierät pelattaisiin runkosarjan 2-7, 3-6 ja 4-5 kesken, 8. sija jää pudotuspelien ulkopuolelle.
9. Tulosten lähetys ja kirjaaminen
Kaikkien joukkueiden kapteenien on pidettävä playlog-toimintoa päällä. Myös muille pelaajille tämä on suotavaa. Hostaavan joukkueen on huolehdittava, että playlogit lähetetään mahdollisimman pian ottelun jälkeen SM-Liiga sivulle (1h sisään). Tulokset pyritään laskemaan mahdollisimman pian kierroksen jälkeen. Valitusaika tuloksista on 24h niiden julkaisemisesta.
10. Chatin käyttö otteluissa
Jokaisen pelaajan tulee pelissä käyttäytyä muita kunnioittaen ja välttää muiden pelaajien häiritsemistä. Pelin hostin pitäjällä on oikeus vaientaa mute-komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja. Ennen jokaista ottelua hostaajan on annettava vierasjoukkueen kapteeniston jäsenelle admin-oikeus. Vierasjoukkueen kapteenilla on oikeus hiljentää mute-komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja. Huonosta käytöksestä voidaan asettaa rangaistus Liigan johdon toimesta häiriköivälle pelaajalle/joukkueelle, mikäli chatlogeilla voidaan todistaa häiritsevä käytös.
11. Lokkiminen
Rangaistavaksi katsotaan pelaajalta:
Lokkimisesta voidaan asettaa rangaistus häiritsevälle pelaajalle, mikäli todisteet häiritsemisestä löytyvät. Todisteiksi kelpaavat kuvakaappaukset (useita vaaditaan) tai näytöntallennus ohjelmalla nauhoitettu videomateriaali. Ensimmäisestä yksittäisen pelaajan rikkeestä tulee varoitus. Toisesta 1 pelin pelikielto, kolmannesta ja sitä seuraavista joukkue menettää 2 pistettä. Mikäli yhden vesistön aikana useampi joukkueen pelaaja on rikkonut lokkisääntöjä, tuomitaan joukkue hävinneeksi vesistön luvuin 0-75.
12. Vakavat käytösrikkeet
Kaikenlainen rasistinen, uhkaava, toista loukkaava esim. ulkoista habitusta tai vammaisuutta halventava kirjoitus yleisellä chatillä tai kohteena olevalle yksityisesti johtaa SM-Liigasta pois sulkemiseen.
Päivitykset/korjaukset:
- Formaatista tehty lopullinen päätös, eli pelataan 9 vs. 9
- Korjattu kohtaan 6, rangaistavaa on pelata 10 tai useammalla pelaajalla vesistöä yli minuutin ajan
- Korjattu kohtaa 8 (Pudotuspelit), koska ilmoittautuneiden joukkueiden määrä putosi viime hetkellä seitsemään
- Kohtaan 6 lisätty uusi sääntö hostiongelmista heränneen keskustelun vuoksi
Ilmoittautuneet joukkueet laitetaan erilliseen viestiin ketjun loppuun.
Ilmoittautuminen on auki 10.09.2023 klo 24.00 saakka ja ensimmäinen pelipäivä 24.09.2023
Mahdolliset virheiden korjaukset listataan sääntöjen loppuun, jos sellaisia löydän/joku muu löytää. Näistä minulle viestiä yksityisesti, pidetään ketju siistinä!
SM-Liiga 2023-2024 säännöt
1. Sääntöjen velvoittavuus
Ilmoittautumalla Liigaan, joukkueen katsotaan lukeneen sekä ymmärtäneen Liigan säännöt. Täten joukkue sitoutuu noudattamaan niitä. Vain käytännön muutokset suhteessa edelliseen kauteen on lihavoitu valkoisella.
2. Kilpailun järjestäjät ja versio
Pääjärjestäjä: Pinturihaukka
Apulaisjärjestäjä: Madekikk
Liigan pääasiallinen foorumi on Pelikaista.fi. Varafoorumina toimii kalassa.net
SM-Liigassa käytetään pelin uusinta versiota, ellei toisin ilmoiteta.
3. Liiganeuvosto
Liiganeuvoston muodostaa joukkueiden kapteenit. Kapteenin estyessä korvaava edustaja on ensisijaisesti varakapteeni. Liiganeuvoston kotipaikka on Discord. Lähetän kutsulinkin palvelimelle kunkin ilmoittautuneen tiimin kapteenistolle. Pienemmät kiistatilanteet hoitaa kilpailun pääjärjestäjä (Pinturihaukka) ja hankalammissa tapauksissa kutsuu Liiganeuvoston koolle päätöksentekoa varten. Liiganeuvostossa yksinkertainen enemmistö riittää päätöksentekoon. Liiganeuvoston äänestyksessä tasatilanteen sattuessa ylituomareiden mielipide ratkaisee. Ylituomareina toimivat pelintekijät Mikko Happo sekä Janne Olkkonen. Mahdollisia rangaistuksia ovat varoitukset, pelikielto, pistemenetykset, Liigasta sulkeminen jne. Myös mahdollisuus uusintaotteluihin on olemassa. Liigan johdon tai pelintekijöiden päätöksistä ei ole valitusoikeutta.
Liiganeuvoston avauskokousta ennen pelien alkua ei tulla pitämään. Säännöt eivät juurikaan muutu viime vuodesta (lukuun ottamatta mahdollista pientä formaatin muutosta), joten ne pitäisivät olla selvät kaikille.
4. Formaatti
Joukkueturnaus, jossa kaksi joukkuetta pelaa samaan aikaan jäällä (9 vs. 9).
Pisteytys on 12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1, ei suurin kala pistettä. Mikäli kaksi tai useampi pelaaja on vesistön lopputuloksissa tasoissa (mm. kpl-kisat), pelaajat saavat pisteitä yhtä paljon. Vesistön voitosta joukkue saa 2 pistettä, tasapelistä 1p ja tappiosta 0p.
5. Vesistöjen ja kisamuotojen käyttö
Joukkue voi valita yksittäisen vesistön vain kerran koko SM-Liigan aikana (mukaan lukien pudotuspelit). Joukkue ei voi valita omaksi vesistökseen järjestäjän ilmoittamaa pakollista vesistöä samalla kierroksella/pudotuspelisarjassa. Mahdollisesti uusia Liigan aikana tai noin 1-2 kuukautta ennen Liigan alkamista ilmestyviä vesistöjä ei saa käyttää omana valintana. Runkosarjassa ainoastaan kotijoukkue voi valita erikoismapin. Pudotuspeleissä joukkue saa valita korkeintaan yhden erikoismapin per pudotuspelisarja, oli sitten koti- tai vierasjoukkue. Seuraava pelattava vesistö ilmoitetaan viimeistään ennen edellisen vesistön päättymistä. Vesistöjen välillä on 5min tauko, joka alkaa heti edellisen järven loputtua.
Erikoismapeiksi lasketaan kaikki muut muodot kuin ”normaali” ja ”kaikki lajit”.
Seuraavia erikoispelityyppejä ei saa valita SM-Liigassa: Kaikki hauki/kuha muodot sekä suurin kala, suurin särkikala, kirjo ja taimen kpl, ruutupilkki-muodot.
Pakollisten vesistöjen ja otteluohjelman arvonnan suorittaa Tonza_888 excelillä.
5.1 Vesistö- ja hostausvirheet
Vesistövirhe eli jos joukkue erehtyy valitsemaan jo käyttämänsä vesistön, kyseisen kierroksen pakollisen vesistön, erikoismapin vierasjoukkueena runkosarjassa, valitsemaan toisen erikoismapin yhtä pudotuspelisarjaa kohden, täysin kielletyn kisamuodon tai mahdollisesti Liigan aikana/sen kynnyksellä tulleen uuden vesistön, joukkue häviää vesistön automaattisesti 0-75, jos mappi on ehditty jo aloittaa.
Näppäilyvirhe eli jos mappi käynnistetään vahingossa poikkeavilla asetuksilla ilmoitetusta tai käynnistetään kokonaan eri mappi kuin on ilmoitettu, on hostaavalla joukkueella minuutti aikaa korjata virhe ja aloittaa mappi alusta oikeilla säädöillä. Mikäli näin ei kuitenkaan tehdä, tuomitaan hostaava joukkue hävinneeksi vesistö 0-75.
/results toiminto jäänyt päälle = Varoitus, vastustaja saa päättää jatketaanko vai otetaanko uusintastartti. Toinen kerta ja sitä seuraavat samasta virheestä johtavat hylkäykseen 0-75 kyseisestä vesistöstä.
Autohostia ei saa käyttää = Ensimmäinen kerta johtaa varoitukseen, sitä seuraavat 0-75 hylkäykseen kys. vesistöstä. (rike pätee vain silloin, jos autohosti on ehtinyt aloittaa vesistön)
6. Pelaajavaihdot ja yhteyskatkot
Pelaajia saa ottaa jäälle lisää erän aikana jos pelaavalla joukkueella oli alimiehitys jo vesistön alkaessa. Pelaajia voi vaihtaa vesistöjen välissä. Jos pelaaja tippuu kesken vesistön, kyseinen pelaaja voi palata takaisin, mutta uudella pelaajalla ei korvata kesken pelin pudonnutta pelaajaa. Mikäli ottelun hostaajan yhteyden tai isomman sähkökatkon takia suurin osa pelaajista tippuu ulos, pelataan vesistö uudelleen. Putoavien pelaajien määrä uusintaan on 3 pelaajaa samasta joukkueesta. Jos tulee ilmi tahallisia putoamisia, jotka johtavat uusintapeliin, menettää kyseinen joukkue kaikki pisteet runkosarjassa.
Peliin vaikuttavien hostiongelmien (viivettä tms.) ilmetessä velvoitetaan joukkueet vaihtamaan kyseisen pelin loppujen mappien ajaksi toiselle servulle, jos vierasjoukkue niin pyytää. Vierasjoukkueella pitää kuitenkin pystyä tässä tapauksessa tarjoamaan toimiva varaservu. Servua ei voida vaihtaa kesken olevan vesistön aikana vaan kesken oleva vesistö täytyy pelata loppuun. Vierasjoukkue voi myös pyytää hostin testaamista ennen kuin peli aloitetaan. Tähän sääntöön liittyvästä väärinkäytöksestä voidaan antaa tiimille rangaistukseksi esimerkiksi pistemenetys tai äärimmäisessä tapauksessa SM-Liigasta sulkeminen. Sääntö astuu voimaan 22.10.2023 kierrokselle 5.
Ylimääräiset pelaajat poistuvat hostilta ennen vesistön alkua (lukuun ottamatta hostia, joka saa huilata punnitusalueella). ”Liikaa pelaajia jäällä”- rikkeen ehdot täyttyvät, jos joukkue pelaa 10 tai useammalla pelaajalla vesistöä yli minuutin ajan. Joukkueella on siis minuutti mapin alkamisesta aikaa poistaa ylimääräiset pelaajat hostilta. Mikäli näin ei kuitenkaan tehdä ajallaan, joukkue häviää kyseisen vesistön 0-75.
6.1. Pelaajamateriaali ja värväys
Liigajoukkueet käyttävät peleissään vain oman joukkueensa pelaajia. Toisen joukkueen jäsen ei voi korvata hetkellisesti toisen joukkueen pelaajavajetta. Siirtoajan päättymisen jälkeen joukkueeseen liittyneet pelaajat eivät saa pelata jatkopeleissä. Siirtoaika päättyy 31.12.2023. Mahdollisiin ulkomaalaisiin pelaajiin pitää olla järjestäjän tai Liiganeuvoston hyväksyntä. Ne henkilöt, jotka ovat saaneet ikuiset bannit foorumille huijauksen tai käytöksen vuoksi, eivät saa pelata missään joukkueessa.
7. Runkosarja
Runkosarjassa vakio pelipäivä on sunnuntai (pari arkipeliä ovat mahdollisia, joulun ja uuden vuoden –pelit mahdollisesti arkipäivinä). Pelit alkavat klo 20.00. Yhdessä ottelussa pelataan 3x30min erää seuraavassa järjestyksessä: Järjestäjän ilmoittama vesistö, kotijoukkueen vesistö ja vierasjoukkueen vesistö. Joukkueet saavat keskenään myös sopia pelipäivän siirrosta. Runkosarja pelataan kaksinkertaisena, eli kaikki joukkueet kohtaavat toisensa kahdesti. Tasatilanteessa joukkueiden sijoitus runkosarjassa muodostuu seuraavasti:
1) tasapisteisiin päätyneiden joukkueiden keskinäisistä otteluista saadut pisteet (ensin koko-, sitten eräpisteet).
2) koko runkosarjan eräpisteiden suhde.
3) enemmän kerättyjä eräpisteitä koko runkosarjassa.
4) arvonta.
8. Pudotuspelit
Koska ilmoittautuneiden joukkueiden määrä jäi seitsemään, muuttuu pudotuspeliformaatti seuraavasti:
Runkosarjan 1. ja 2. pääsevät suoraan välieriin, puolivälieräparit ovat 3. vs. 6. ja 4. vs 5., runkosarjan 7. jää pudotuspelien ulkopuolelle.
Mikäli ilmoittautuneiden joukkueiden määrä jäisi kahdeksaan, pudotuspelikaavio muuttuisi seuraavasti:
Runkosarjan 1. suoraan välieriin, puolivälierät pelattaisiin runkosarjan 2-7, 3-6 ja 4-5 kesken, 8. sija jää pudotuspelien ulkopuolelle.
9. Tulosten lähetys ja kirjaaminen
Kaikkien joukkueiden kapteenien on pidettävä playlog-toimintoa päällä. Myös muille pelaajille tämä on suotavaa. Hostaavan joukkueen on huolehdittava, että playlogit lähetetään mahdollisimman pian ottelun jälkeen SM-Liiga sivulle (1h sisään). Tulokset pyritään laskemaan mahdollisimman pian kierroksen jälkeen. Valitusaika tuloksista on 24h niiden julkaisemisesta.
10. Chatin käyttö otteluissa
Jokaisen pelaajan tulee pelissä käyttäytyä muita kunnioittaen ja välttää muiden pelaajien häiritsemistä. Pelin hostin pitäjällä on oikeus vaientaa mute-komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja. Ennen jokaista ottelua hostaajan on annettava vierasjoukkueen kapteeniston jäsenelle admin-oikeus. Vierasjoukkueen kapteenilla on oikeus hiljentää mute-komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja. Huonosta käytöksestä voidaan asettaa rangaistus Liigan johdon toimesta häiriköivälle pelaajalle/joukkueelle, mikäli chatlogeilla voidaan todistaa häiritsevä käytös.
11. Lokkiminen
Rangaistavaksi katsotaan pelaajalta:
- Useamman kuin kahden avannon poraaminen toisen pelaajan viereen samassa paikassa (tähän ei lasketa ensimmäistä vesistön aikana kairattua reikää).
- Toistuva sellaisten reikien kairaaminen toisen pelaajan läheisyyteen, joissa pilkkimistä ei tapahdu tai avannoilla pilkitään reilusti alle minuutin ajan.
Lokkimisesta voidaan asettaa rangaistus häiritsevälle pelaajalle, mikäli todisteet häiritsemisestä löytyvät. Todisteiksi kelpaavat kuvakaappaukset (useita vaaditaan) tai näytöntallennus ohjelmalla nauhoitettu videomateriaali. Ensimmäisestä yksittäisen pelaajan rikkeestä tulee varoitus. Toisesta 1 pelin pelikielto, kolmannesta ja sitä seuraavista joukkue menettää 2 pistettä. Mikäli yhden vesistön aikana useampi joukkueen pelaaja on rikkonut lokkisääntöjä, tuomitaan joukkue hävinneeksi vesistön luvuin 0-75.
12. Vakavat käytösrikkeet
Kaikenlainen rasistinen, uhkaava, toista loukkaava esim. ulkoista habitusta tai vammaisuutta halventava kirjoitus yleisellä chatillä tai kohteena olevalle yksityisesti johtaa SM-Liigasta pois sulkemiseen.
Päivitykset/korjaukset:
- Formaatista tehty lopullinen päätös, eli pelataan 9 vs. 9
- Korjattu kohtaan 6, rangaistavaa on pelata 10 tai useammalla pelaajalla vesistöä yli minuutin ajan
- Korjattu kohtaa 8 (Pudotuspelit), koska ilmoittautuneiden joukkueiden määrä putosi viime hetkellä seitsemään
- Kohtaan 6 lisätty uusi sääntö hostiongelmista heränneen keskustelun vuoksi
Viimeksi muokattu: