SM-Liiga 2025-2026 säännöt + ilmoittautuminen

SM-Liiga 2025-2026 säännöt + ilmoittautuminen
  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Krisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Vastauksia Vastauksia 1
  • Lukukerrat Lukukerrat 492

Pelikaista.fi on moninpeleihin ja peliaiheiseen sisältöön keskittyvä peliyhteisö.

Palvelumme sisältävät peliseuraa ja yhteispelejä, keskustelua, pelaamista, sekä peliaiheisen sisällön luomista yhdessä jäsenten kanssa. Tervetuloa!

Liity nyt!
Sanavalmis
Liittynyt
18/3/21
Viestit
94
Tervetuloa SM-Liiga kaudelle 2025-2026!

Ilmoittautumiset minulle Pelikaistalla tai Discordissa krizski. Muistakaa joukkueet päivittää teidän pelaajalistat ajantasalle ennen liigakauden alkua Joukkueiden tiedot tänne -lankaan.

Ilmoittautuneet joukkueet kirjataan alle erilliseen viestiin.

Ilmoittautuminen on auki torstaihin 25.9.2025 klo 23.59 saakka. Ensimmäinen pelipäivä on sunnuntaina 12.10.2025. Mahdolliset virheet säännöissä tai muut muutokset kirjataan tämän viestin loppuun. Mikäli huomaat jotain virheitä, ilmoitus siitä minulle niin korjaillaan.

SM-Liiga kaudella 2025-2026 on muutamia muutoksia verrattuna edellisiin kausiin. Muutokset ovat keltaisella boldattuna.

SM-Liiga 2025-2026 säännöt


1. Sääntöjen velvoittavuus


Ilmoittautumalla Liigaan, joukkueen katsotaan lukeneen sekä ymmärtäneen Liigan säännöt. Täten joukkue sitoutuu noudattamaan niitä.


2. Kilpailun järjestäjät ja versio

Pääjärjestäjät: Krisu & Madekikk
Liigan pääasiallinen foorumi on Pelikaista.fi. Varafoorumina toimii Liiganeuvoston Discord-palvelin (siellä siis ilmoitetaan IP:t yms. jos Pelikaistalla on ongelmia)
SM-Liigassa käytetään pelin uusinta versiota, ellei toisin ilmoiteta.


3. Liiganeuvosto

Liiganeuvoston muodostaa joukkueiden kapteenit. Kapteenin estyessä korvaava edustaja on ensisijaisesti varakapteeni. Liiganeuvoston kotipaikka on Discord. Lähetän kutsulinkin palvelimelle kunkin ilmoittautuneen tiimin kapteenistolle. Pienemmät kiistatilanteet hoitaa kilpailun pääjärjestäjä ja hankalammissa tapauksissa kutsutaan Liiganeuvoston jäsenet koolle selvittämään sotkuja. Liiganeuvostossa yksinkertainen enemmistö riittää päätöksentekoon. Liiganeuvoston äänestyksessä tasatilanteen sattuessa ylituomareiden mielipide ratkaisee. Ylituomareina toimivat pelintekijät Mikko Happo sekä Janne Olkkonen. Mahdollisia rangaistuksia ovat varoitukset, pelikielto, pistemenetykset, Liigasta sulkeminen jne. Myös mahdollisuus uusintaotteluihin on olemassa. Liigan johdon tai pelintekijöiden päätöksistä ei ole valitusoikeutta.
Liiganeuvoston avauskokousta ennen pelien alkua ei pidetä.


4. Formaatti

Joukkueturnaus, jossa kaksi joukkuetta pelaa samaan aikaan jäällä. Pelataan 9VS9 systeemillä. Pisteytys on 12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1, ei suurin kala pistettä. Mikäli kaksi tai useampi pelaaja on vesistön lopputuloksissa tasoissa (mm. kpl-kisat), pelaajat saavat pisteitä yhtä paljon. Vesistön voitosta joukkue saa 2 pistettä, tasapelistä 1p ja tappiosta 0p.


5. Vesistöjen ja kisamuotojen käyttö

Joukkue voi valita yksittäisen vesistön vain kerran koko SM-Liigan aikana (mukaan lukien pudotuspelit). Joukkue ei voi valita omaksi vesistökseen järjestäjän ilmoittamaa pakollista vesistöä samalla kierroksella/pudotuspelisarjassa. Mahdollisesti uusia Liigan aikana tai noin 1-2 kuukautta ennen Liigan alkamista ilmestyviä vesistöjä ei saa käyttää omana valintana. Runkosarjassa ainoastaan kotijoukkue voi valita erikoismapin. Pudotuspeleissä joukkue saa valita korkeintaan yhden erikoismapin per pudotuspelisarja, oli sitten koti- tai vierasjoukkue. Seuraava pelattava vesistö ilmoitetaan viimeistään ennen edellisen vesistön päättymistä. Vesistöjen välillä on 5min tauko, joka alkaa heti edellisen järven loputtua. Poikkeuksena, jos pelattava vesistö ilmoitetaan edellisen vesistön päättymisen jälkeen, 5 min tauko alkaa siitä hetkestä, kun vesistö on ilmoitettu.
Erikoispelityypeiksi lasketaan kaikki muut muodot kuin ”normaali” ja ”kaikki lajit”.
Seuraavat erikoispelityypit ovat valittavissa SM-Liigassa: kappalemäärä, kaikki lajit kappalemäärä, vain ahven, vain ahven kappalemäärä, vain särkikalat, vain särkikalat kappalemäärät, vain kiiski, vain kiiski kappalemäärä, vain made, vain made kappalemäärä, vain pasuri, vain pasuri kappalemäärä, vain siika, vain siika kappalemäärä, viisi suurinta ja eniten lajeja.

5.1 Vesistö- ja hostausvirheet


Vesistövirhe eli jos joukkue erehtyy valitsemaan jo käyttämänsä vesistön, kyseisen kierroksen pakollisen vesistön, erikoismapin vierasjoukkueena runkosarjassa, valitsemaan toisen erikoismapin yhtä pudotuspelisarjaa kohden, täysin kielletyn kisamuodon tai mahdollisesti Liigan aikana/sen kynnyksellä tulleen uuden vesistön, joukkue häviää vesistön automaattisesti 0-75, jos mappi on ehditty jo aloittaa.

Näppäilyvirhe eli jos mappi käynnistetään vahingossa poikkeavilla asetuksilla ilmoitetusta tai käynnistetään kokonaan eri mappi kuin on ilmoitettu, on hostaavalla joukkueella minuutti aikaa korjata virhe ja aloittaa mappi alusta oikeilla säädöillä. Mikäli näin ei kuitenkaan tehdä, tuomitaan hostaava joukkue hävinneeksi vesistö 0-75.

/results toiminto jäänyt päälle = Varoitus, vastustaja saa päättää jatketaanko vai otetaanko uusintastartti. Toinen kerta ja sitä seuraavat samasta virheestä johtavat hylkäykseen 0-75 kyseisestä vesistöstä.

Autohostia ei saa käyttää = Ensimmäinen kerta johtaa varoitukseen, sitä seuraavat 0-75 hylkäykseen kys. vesistöstä. (rike pätee vain silloin, jos autohosti on ehtinyt aloittaa vesistön).

/holearea SM-Liigassa defaulttina 1.


6. Pelaajavaihdot ja yhteyskatkot


Pelaajia saa ottaa jäälle lisää erän aikana, jos pelaavalla joukkueella oli alimiehitys jo vesistön alkaessa. Pelaajia voi vaihtaa vesistöjen välissä. Jos pelaaja tippuu kesken vesistön, kyseinen pelaaja voi palata takaisin, mutta uudella pelaajalla ei korvata kesken pelin pudonnutta pelaajaa. Mikäli ottelun hostaajan yhteyden tai isomman sähkökatkon takia suurin osa pelaajista tippuu ulos, pelataan vesistö uudelleen. Putoavien pelaajien määrä uusintaan on 3 pelaajaa samasta joukkueesta. Jos tulee ilmi tahallisia putoamisia, jotka johtavat uusintapeliin, menettää kyseinen joukkue kaikki pisteet runkosarjassa.
Peliin vaikuttavien hostiongelmien (viivettä tms.) ilmetessä velvoitetaan joukkueet vaihtamaan kyseisen pelin loppujen mappien ajaksi toiselle servulle, jos vierasjoukkue niin pyytää. Vierasjoukkueella pitää kuitenkin pystyä tässä tapauksessa tarjoamaan toimiva varaservu. Servua ei voida vaihtaa kesken olevan vesistön aikana vaan kesken oleva vesistö täytyy pelata loppuun. Vierasjoukkue voi myös pyytää hostin testaamista ennen kuin peli aloitetaan. Tähän sääntöön liittyvästä väärinkäytöksestä voidaan antaa tiimille rangaistukseksi esimerkiksi pistemenetys tai äärimmäisessä tapauksessa SM-Liigasta sulkeminen.

Ylimääräiset pelaajat poistuvat hostilta ennen vesistön alkua (lukuun ottamatta hostia, joka saa huilata punnitusalueella). ”Liikaa pelaajia jäällä”- rikkeen ehdot täyttyvät, jos joukkue pelaa 10 tai useammalla pelaajalla vesistöä yli minuutin ajan. Joukkueella on siis minuutti mapin alkamisesta aikaa poistaa ylimääräiset pelaajat hostilta. Mikäli näin ei kuitenkaan tehdä ajallaan, joukkue häviää kyseisen vesistön 0-75.


6.1. Pelaajamateriaali ja värväys

Liigajoukkueet käyttävät peleissään vain oman joukkueensa pelaajia. Toisen joukkueen jäsen ei voi korvata hetkellisesti toisen joukkueen pelaajavajetta. Siirtoajan päättymisen jälkeen joukkueeseen liittyneet pelaajat eivät saa pelata jatkopeleissä. Siirtoaika päättyy 31.12.2025. Mahdollisiin ulkomaalaisiin pelaajiin pitää olla järjestäjän tai Liiganeuvoston hyväksyntä. Ne henkilöt, jotka ovat saaneet ikuiset bannit foorumille huijauksen tai käytöksen vuoksi, eivät saa pelata missään joukkueessa.


7. Runkosarja

Runkosarjassa vakio pelipäivä on sunnuntai. Poikkeuspäivistä ilmoitetaan hyvissä ajoin ennen seuraavaa kierrosta. Joukkueet voivat keskenään sopia pelipäivän siirrosta, tästä tulee ilmoittaa järjestäjille. Pelit alkavat klo 20.00. Yhdessä ottelussa pelataan 3x30min erää seuraavassa järjestyksessä: Järjestäjän ilmoittama vesistö, kotijoukkueen vesistö ja vierasjoukkueen vesistö. Kotijoukkue on pelin hostaava joukkue. Kotijoukkue merkitään otteluohjelmataulukossa otteluparien vasemmanpuoleiseksi joukkueeksi. Runkosarja pelataan kaksinkertaisena, eli kaikki joukkueet kohtaavat toisensa kahdesti. Tasatilanteessa joukkueiden sijoitus runkosarjassa muodostuu seuraavasti:

1) koko runkosarjan eräpisteiden suhde.
2) enemmän kerättyjä eräpisteitä koko runkosarjassa.
3) tasapisteisiin päätyneiden joukkueiden keskinäisistä otteluista saadut pisteet (ensin koko-, sitten eräpisteet).
4) arvonta.


8. Pudotuspelit

Puolivälierät, välierät ja pronssipeli pelataan paras viidestä -systeemillä. Finaalit pelataan paras seitsemästä systeemillä. Paras viidestä -systeemillä lauantaina pelataan kaksi mappia ja sunnuntaina kolme mappia. Paras seitsemästä -systeemillä lauantaina pelataan kolme mappia ja sunnuntaina neljä mappia. Pudotuspeleissä pelataan vuorotellen kotijoukkueen ja vierasjoukkueen mappeja. Kotijoukkueen mapilla pudotuspelisarja aloitetaan. Kotijoukkue on se, joka on runkosarjassa paremmin sijoittunut.


Pudotuspelisarja ratkeaa seuraavasti: Pudotuspelisarja pelataan ratkaisuun asti eli kun kokopiste-ero on liian suuri kiinniotettavaksi. Mikäli pudotuspelisarjan kaikkien mappien jälkeen ovat sekä koko- että eräpisteet tasan, pelataan jatkoaikamappi.

Järjestäjien arpoma pakkomappi pelataan paras viidestä -systeemillä viidentenä mappina ja paras seitsemästä -systeemillä seitsemäntenä mappina. Jos sarja menee jatkoaikamappiin, järjestäjien arpoma pakkomappi on jatkoaikamappi.

Mikäli ilmoittautuneiden joukkueiden määrä jäisi kahdeksaan, pudotuspelikaavio muuttuisi seuraavasti:
Runkosarjan puolivälierät pelattaisiin runkosarjan 1-8, 2-7, 3-6 ja 4-5 kesken.


Mikäli ilmoittautuneiden joukkueiden määrä jäisi seitsemään, pudotuspelikaavio muuttuisi seuraavasti:
Runkosarjan 1. suoraan välieriin, puolivälierät pelattaisiin runkosarjan 2-7, 3-6 ja 4-5 kesken.

Mikäli ilmoittautuneiden joukkueiden määrä jäisi kuuteen, pudotuspelikaavio muuttuisi seuraavasti: Runkosarjan 1. ja 2. suoraan välieriin, puolivälierät pelattaisiin runkosarjan 3-6 ja 4-5 kesken.

Välierissä mukana olevista joukkueista runkosarjassa parhaiten sijoittunut joukkue kohtaa runkosarjassa heikoiten sijoittuneen joukkueen ja toiseksi paras joukkue kohtaa toiseksi heikoiten sijoittuneen joukkueen.


9. Tulosten lähetys ja kirjaaminen


Kaikkien joukkueiden kapteenien on pidettävä playlog-toimintoa päällä. Myös muille pelaajille tämä on suotavaa. Hostaavan joukkueen on huolehdittava, että playlogit lähetetään mahdollisimman pian ottelun jälkeen SM-Liiga sivulle (1h sisään). Tulokset pyritään laskemaan mahdollisimman pian kierroksen jälkeen. Valitusaika tuloksista on 24h niiden julkaisemisesta.


10. Chatin käyttö otteluissa

Jokaisen pelaajan tulee pelissä käyttäytyä muita kunnioittaen ja välttää muiden pelaajien häiritsemistä. Pelin hostin pitäjällä on oikeus vaientaa mute-komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja. Ennen jokaista ottelua hostaajan on annettava vierasjoukkueen kapteeniston jäsenelle admin-oikeus. Vierasjoukkueen kapteenilla on oikeus hiljentää mute-komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja. Huonosta käytöksestä voidaan asettaa rangaistus Liigan johdon toimesta häiriköivälle pelaajalle/joukkueelle, mikäli chatlogeilla voidaan todistaa häiritsevä käytös.

Viestittelyyn pelien aikana, niiden jälkeen ja ylipäätään koko liigakauden aikana kiinnitetään erityistä huomiota. Mikäli viestittelyssä ilmenee vakavia rikkeitä kauden aikana, kyseisen pelaajan liigapelit voi loppua siihen paikkaan ilman erillistä varoitusta. Rikkeen vakavuuden arvioi ensisijaisesti liigan järjestäjät.


11. Lokkiminen


Rangaistavaksi katsotaan pelaajalta:

  • Useamman kuin kahden avannon poraaminen toisen pelaajan viereen samassa paikassa (tähän ei lasketa ensimmäistä vesistön aikana kairattua reikää).
  • Toistuva sellaisten reikien kairaaminen toisen pelaajan läheisyyteen, joissa pilkkimistä ei tapahdu tai avannoilla pilkitään reilusti alle minuutin ajan.

Lokkimisesta voidaan asettaa rangaistus häiritsevälle pelaajalle, mikäli todisteet häiritsemisestä löytyvät. Todisteiksi kelpaavat kuvakaappaukset (useita vaaditaan) tai näytöntallennusohjelmalla nauhoitettu videomateriaali. Ensimmäisestä yksittäisen pelaajan rikkeestä tulee varoitus. Toisesta 1 pelin pelikielto, kolmannesta ja sitä seuraavista joukkue menettää 2 pistettä. Mikäli yhden vesistön aikana useampi joukkueen pelaaja on rikkonut lokkisääntöjä, tuomitaan joukkue hävinneeksi vesistön luvuin 0-75.


12. Vakavat käytösrikkeet

Kaikenlainen rasistinen, uhkaava, toista loukkaava esim. ulkoista habitusta tai vammaisuutta halventava kirjoitus yleisellä chatillä tai kohteena olevalle yksityisesti johtaa SM-Liigasta pois sulkemiseen.


13. Muuta huomioitavaa:

Järvet arpoo Krisu. Arvontaa voi tulla seuraamaan joukkueiden kapteenit Liiganeuvoston Discordissa. Mikäli kukaan kapteeneista ei ole tulossa seuraamaan arvontaa, järjestäjät hommaavat yhden ulkopuolisen henkilön valvomaan arvontaa. Arvonnasta kuvataan video, joka on nähtävissä jälkikäteen, mikäli joku epäilee arvonnan rehellisyyttä. Arvonta suoritetaan 26.9-28.9.2025 välisenä aikana. Tarkka päivänmäärä ilmoitetaan Liiganeuvostossa myöhemmin.
Pelattavat vesistöt ja runkosarja julkaistaaan 28.9.2025.
 
Sanavalmis
Liittynyt
18/3/21
Viestit
94
Ilmoittautuneet joukkueet SM-Liiga 2025-2026 kaudelle:

1. ROTO
2. YK-joukot
3. TKN
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös